Innebandyns historia

Innebandy är en väldigt populär sport. Det är många som spelar denna sport, det är faktiskt en av Sveriges allra största idrotter. Innebandy spelas av bland annat kompisgäng, skol- och fritidsverksamheter och företag, vars anställda tränar och spelar denna sport. Innebandy spelas inomhus och är en lagsport, det är två lag som spelar. Systemet är väldigt likt det som finns i ishockey, det vill säga utespelare byts löpande under matchen. Innebandy är en billlig sport, det enda som behövs är en klubba och innebandyboll. Innebandy har ett svenskt ursprung, denna sport har spelats i vårt land sedan 60-talet, 1979 grundades den första innebandyklubben

Innebandy är en populär sport bland ungdomar

Det är många som spelar innebandy i Sverige, det finns ungefär 125 000 licensierade spelare. ungdomar gillar innebandy, största delen av alla spelare är unga. Innebandy lockar både tjejer och killar och under sportlovsveckan är det många som anmäler sig för att spela denna sport. I Hovmantorp är det innebandy som gäller under den lediga veckan, 50 ungdomar har anmält sig. Även fast det har anordnats många andra aktiviteter är det innebandy som gäller för de flesta. Genom att spela innebandy tränar ungdomarna och umgås samtidigt med varandra. Det är en enkel sport, som inte är komplicerad alls. Man behöver ingen tung eller krånglig utrustning. Det är bara att ta med sig sin klubba!

Innebandy är en bra träning

Förutom att innebandy är en utmärkt konditionsträning, är det en perfekt sport för den som vill förbättra sin kondition. Man kan säga att varje match är som en slags intervallträning. Det är sällan man enbart springer rakt fram, när man utövar denna sport är det snabba vändningar som gäller, man tar små och stora kvicka steg, stopp och start. Man tränar hela sin kropp när man spelar innebandy. Om man vill utvecklas och bli en bra spelare bör man träna minst tre gånger i veckan. Fysträning är viktigt, de vill säga att man tränar kondition, styrka, koordination och rörlighet. Man får inte glömma att det viktigaste när man spelar innebandy är att man har roligt!