Varför är lagsporter bra?

Det finns många anledningar att syssla med en idrott som hobby och vanligt är att man i tidig ålder ofta väljer en lagsport där man samtidigt kan umgås med sina kompisar. Det är nyttigt att intressera sig för idrott och speciellt lagsporter. Där lär man sig fördelen med att vara ett helt lag, att medlemmar i laget är viktiga och att du som individ har en funktion att fylla. Samtidigt lär sig både ungdomar och vuxna att arbeta tillsammans, kompromissa och utveckla sin roll i en större grupp. Det är viktigt att lära sig se både sina egna och andras styrkor och kunna använda dem för allas bästa.

Delad glädje är dubbel glädje

Från skolan till jobbet och familjen, vi människor är alltid sociala och tillhör olika grupper på samma gång. Vi har möjlighet att lära känna oss själva bättre om vi rör oss utanför våra vanliga sociala konstruktioner med nya människor av olika karaktär. Idrott och lagsport är ett bra sätt att göra nytta för sig själv och hälsan, samtidigt som man får ett socialt utbyte och inspiration. Många gånger kan det kännas tungt att själv motivera sig till att träna eller pusha sig längre. Då kan det verkligen vara en fördel att ha lagkamrater. Det blir ett socialt utbyte och man kan tillsammans lyfta stämningen och uppmuntra varandra. Samtidigt vill man såklart inte svika sina vänner i laget och dyker kanske upp till träningen även om det regnar och är kallt. Man kanske även tar i lite extra de där sista fem minuterna när man ser att de andra gör likadant.

Female soccer team stacking hands

Lagsport över gränserna

Sport och idrott är en kraft som kan hålla samman människor från skilda kulturer och språk. En fotboll, en basketboll, ett slagträ eller en tennisboll betyder samma sak över hela världen. Även om reglerna kan skiljas åt är lagsporter till för alla, oavsett etnicitet och kön. Stora turneringar som VM och EM lockar både utövare och publik från hela världen som har en och samma passion: idrotten. På gräsmattor över hela världen spelas en oräknelig mängd sporter på samma vis av barn och vuxna, tjejer och killar. I Göteborg tog Hovås fotbollslag med nioåriga tjejer detta på allvar och flyttade sin träning till ett asylboende i närheten. Tillsammans med ensamkommande flyktingbarn från hela världen spelade tjejerna flera matcher som resulterade i många mål, men ännu mer glädje. Detta initiativ har spridit sig och finns nu över hela Sverige. För barn och ungdomar i utsatta situationer bli idrotten en viktig gränsöverskridande och integrerande aktivitet.