Topplag inom fotboll

De absoluta topplagen inom fotboll är lätta att skilja ut från mängden. Deras popularitet gör dem extra synliga och ofta räcker det med att följa slutspelet i Champions League för att få en överblick över Europas bästa lag. Länge har Barcelona och Real Madrid dominerat den spanska ligan med Atlético Madrid som den enda utmanaren. I franska ligan ligger Paris Saint-Germain överst mestadels av säsongen och i Tyskland är det Bayern München som länge varit starkast. Den liga i Europa som varje år bjuder på en rafflande kamp kring toppositionerna brukar vara Englands Premier League där lagen är jämna och uppstickare oftast lyckas bättre än vad som väntas.

Damernas bästa lag

I årets upplaga av damernas Champions League var KIF Örebro länge med in i slutspelet. Tillslut fick de se sig utslagna av Paris Saint-Germain som precis som på herrsidan håller hög klass i damfotbollen. Till vår svenska glädje hänger FC Rosengård från Malmö kvar och har chans att gå hela vägen. Deras stjärnspelare Marta från Brasilien räknas som en av världens bästa och har spelat i svenska lag under större delen av sin karriär. Härnäst i Champions League får Rosengård möta Frankfurt som just nu ligger trea i sin inhemska liga. Bland Europas damer märks också de stora klubbarna Barcelona och franska Olympique Lyon där vår svenska storstjärna Lotta Schelin hör hemma. De svenska damerna håller hög klass internationellt, även om damfotbollen inte får en bråkdel av uppmärksamheten som herrfotbollen får. Den nyligen prisade Carli Lloyd som vann guldbollen 2015 spelar i den amerikanska damligan. Damfotboll i USA är större än herrfotboll och deras liga betraktas som en av de bästa i världen. USA vann dessutom VM-guld förra året där Lloyd gjorde ett hat trick under 16 minuter i finalen.Topplag inom fotboll 1

Internationell innebandy

Innebandy är en av Sveriges mest populära sporter även om sporten först uppkom i Nordamerika. Den första VM-turneringen spelades dock i Sverige och det var också vi som vann. Sedan dess har sporten blivit allt mer populär även om det främst gäller i Skandinavien och några europeiska länder. Sverige brukar utmanas av Schweiz eller Finland i de större turneringarna, men allt som oftast har de blågula gått segrande ut turneringen. Länder som Litauen, Estland, Danmark och Slovakien har haft en snabb tillväxt av innebandylag och de syns allt mer i Europas största turnering för klubblag: EFC. Som ett slags Champions League fast för innebandy gör olika lag varje år upp i EFC om vilka som är Europas bästa. Då sporten fortfarande utvecklas är det inte lika utkristalliserat från år till år vilka som kommer gå hela vägen. De svenska lagen som brukade dominera har nu fått lämna plats åt nya klubblag från Europa.