Ronaldo

Cristiano Ronaldo behöver väl knappast en närmare presentation. Oavsett om du gillar fotboll eller inte förekommer hans namn så ofta i rubrikerna att hans storhet inte har gått många förbi. CR7 spelar idag i Real Madrid och är en av världens absolut största spelare. Ständigt i kamp med främste rivalen argentinske Messi har han blivit belönad med guldbollen tre gånger, men hamnat tvåa på listan hela fyra. 2016 tog han sitt portugisiska landslag till EM-guld efter en hård turnering med många förlängningar. Ronaldo har många fans världen över men har bara spelat i två lag utanför hemlandet; Manchester United och Real Madrid.

Trogen sitt klubblag

2003 kom den då 18-årige Ronaldo till en av världens största klubbar, Manchester United. Succén dröjde bara ett par år och redan som 22-åring blev han framröstad som ligans bästa spelare. Han var med och säkrade lagets vinster i Premier League 2007, 2008 och 2009, samt titeln i Champions League 2008. Efter att Real bjudit 80 miljoner pund för honom släppte Manchester United Ronaldo 2009. Sedan dess har CR7 varit klubben trogen och tecknade just ett nytt kontrakt som sträcker sig ändå till 2021. Ronaldos nya kontrakt ger honom en kvarts miljon per år samtidigt som Nikes sponsorkontrakt fyller på med en lika stor summa i Ronaldos ficka.

Fortfarande på topp

Ronaldo är en av få spelare som lyckats hålla sig på toppen under så många år. Under det senaste decenniet har han varit oumbärlig för både sina klubblag och sitt landslag. Som kapten har han haft en bärande roll för sina lagkamrater och bidrog stort till att Portugal vann EM i somras. På egen hand kan han avgöra matcher med de mest galanta målen i kritiska lägen. Än så länge ser Ronaldo inte ut att tappat kärleken för fotbollen utan tar varje match på lika stort allvar, med samma passion. Kanske är det därför han fortsätter spotta in mål i La Liga och har i varje säsong fler mål gjorda än matcher spelade.