Mer om Kim Nilsson

När det kommer till innebandy finns det en spelare som det pratas om lite mer än alla andra – Kim Nilsson. Han har varit namnet på allas läppar under 2016, allt sedan det stod klart att han skulle gå över till Allsvenskan och Kalmarsund. Han fick en rekordsumma för övergång och kan numera benämna sig själv som den dyraste innebandyspelaren i Sverige. Den talangfulla svensken har gång på gång hamnat på den internationella topprankingen över bästa spelare i världen och han har under de senaste åren spelat för schweiziska Grasshoppers och AIK.

Rekordsumma för övergång

Floorball_ball_croppedHur mycket blev då Kalmarsund tvungna att betala för att lyckas locka stjärnskottet till sin trupp? Relevant för frågan var även att Nilsson hade ett femårskontrakt med AIK som de blev tvungna att köpa honom fri ifrån. Allt som allt gick övergången på den nätta summan av 1,4 miljoner kronor. nu kan han inreda sitt drömbadrum med en snygg duschkabin och ändå få pengar över. I jämförelse kan man titta på den summan som Rasmus Sundstedt fick när han lämnade Storvreta i 2012, den största summan på den tiden. 500 000 kronor gav man för honom, en summa som Kim Nilsson nästan tredubblar. Frågan som alla ställer sig, och främst Kalmarsund, är om investeringen kommer löna sig och om Kim kommer kunna tillföra den energiinjektion som laget behöver för att ta sig upp i tabellen och ta hem guldet. Det är många som har hyser stor tilltro till Kims talang.

Kim Nilssons framtid

När Kim Nilsson blev tillfrågad var det inget snack om saken: familjen spelade in vid beslutet. Han och hans flickvän Josefin har fått barn och både önskade sig att flytta närmare sina respektive familjer. Speciellt efter att dottern Penny börjat fråga om sina far- och morföräldrar, säger Kim Nilsson till Expressen. Det passade bra för Kalmarsund som såg sin chans och inledde en dialog med Kim om en eventuell flytt från AIK och Superligan. Det var redan i januari 2015 som hemsidan 24Kalmar kunde avslöja att Kim Nilsson var på väg till staden Kalmarsund och att hölls på med förhandlingar. Vid en bejublad presskonferens kunde sedan laget stolt välkomna Kim och ge honom hans lagtröja med nummer sju på. Kim säger själv att det är skönt att allt äntligen är över att han ser fram emot en karriär i det nya laget. Framtiden får visa om nyförvärvet ger utdelning för Kalmarsund.