Hur tidigt kan man börja med sport?

Att leva ett hälsosamt liv är ständigt aktuellt, men hälsotrenden har ökat otroligt det senaste årtiondet och att ha en aktiv fritid har aldrig varit populärare. Att hålla på med sport är något som vi har sysselsatt oss med sedan urminnes tider. En fråga som dock är väldigt omtvistad är hur tidigt man kan börja att sporta. Svaret är att det beror väldigt mycket på vad det är för typ av träning vi pratar om. I den här artikeln kommer vi gå igenom några saker att tänka på när det gäller detta.

Naturlig träning är alltid ok

1280px-Strongman_CrucifixI princip kan man börja med en sport hur tidigt som helst, så länge som motoriken är tillräckligt bra. Det är vanligt att tidigt spela fotboll eller ishockey, precis som barngrupper i brottning eller friidrott också är vanligt. Det handlar då om träning med sin egen kroppsvikt, något som är positivt för utövare av alla åldrar. Att träna med ökad belastning, som att styrketräna, skall dock inte göras innan idrottaren fyllt 15 år då det kan ha mycket negativ effekt på kroppen. Det är vanligt att stanna i växten eller skapa kroniska förslitningsskador bland unga som tränar med hård belastning, något som kan bidra till många sekundära skadeproblem även senare i livet. Kroppen är inte utvecklad tillräckligt för att klara av träning med artificiell belastning vid för unga åldrar. Det är helt enkelt inte en bra idé för de yngre att Börja med Strongman-tävlingar. Övningar med egen kroppsvikt, som armhävningar, utfall och upphopp, är dock positivt för utövare av alla åldrar.

Det finns massa sporter att prova på

En annan mycket populär sport för barn är tennis. En mycket bra start i en idrottskarriär kan vara att träna tennis. Man tränar upp en mängd färdigheter som kondition, styrka, reaktionstid och motorik. Det finns många bra klubbar i vårt land som erbjuder tennislek för de allra yngsta, och är vana att hålla intressanta träningspass även för de små med stora aktivitetskrav. Vill ert barn börja spela tennis så leta efter en kvalitetsklubb i er närhet att prova på. Brottning för de yngre är en aktivitet som lämnar många trötta själar efter utförda arbetspass. Barn lär sig disciplin, att inte ge upp, att arbeta i grupp och att hjälpa varandra i den respektfulla sporten, samtidigt som det är en otroligt allsidig träning som utvecklar balans, styrka och kondition. Detta med enbart naturlig träning som med egen kroppsvikt och naturliga kampmoment föder ett intresse för mer. Att vara en tränad brottare innebär att man har en mycket god fysik.