Fotboll och innebandy

Fotboll och innebandy ligger högt på listan av de mest populära sporter som är vanligt förekommande i Sverige. Utövandet av tävlingsaktiviteter inom de två sporterna bland svensk ungdom, 6 till 25 år, börjar redan i tidig ålder. Fotbollens anseende som åskådarsport är minst lika hög som det ishockeyn åtnjuter, en sport djupt rotad i den svenska kulturen som lockar fantasters hängivenhet vid allt från ligaspel till spel på den lokala nivån. Innebandyns popularitet beror till stor del på att lagsporten tillämpar ett system liknande det man använder inom ishockey. Då sporten utövas inomhus med utrustning till relativt lågt pris är innebandy ofta ett lönsamt alternativ till ishockey för den sportintresserade.

Väsentlig ledarskapsutbildning genom lagsport

För att ta framgångsrika steg mot utveckling inom ledarskap finns ett flertal nödvändiga byggstenar att hämta vid utövandet av lagsport. Användningsområdena för färdigheter inom ledarskap sträcker sig långt utöver sportens värld och är nyttiga att inneha. Exempelvis inom arbetslivet är sportengagemang ofta en egenskap som arbetsgivare högt eftertraktar hos sökande under anställningsprocessen. Även egna personliga förhållanden kan avsevärt förbättras av sund ledarskapsförmåga. Anställda inom försvaret genomgår utbildning i enlighet med modellen utveckling, grupp och ledare – förkortad UGL. Denna metod är utvecklad i syfte att få chef och medarbetare att förstå mer om sin egna och människans funktioner i grupp. Att under fem dagar vistas i avskild skärgårdsmiljö är en utmärkt förutsättning för lärorik utbildning inom gruppdynamik, en investering för din grupp väl värd kostnaden för den ledarskapsutbildning många anser vara bäst i Stockholm. Programmet hos Team Out omfattar 48 timmars utbildning utspridda över fem högintensiva dagar där kost och logi inkluderas på Skeviks Kursgård. En stark upplevelse av personlig utveckling erbjuds där i kombination med både frisk luft och motion.Fotboll och innebandy 22

Historik kring två av de mest populära sporterna i Sverige

Fotbollen anlände till Sverige via Storbritannien på 1870-talet i en tidig oorganiserad form. Svenska mästerskapet i fotboll grundades först runt år 1890 och spelades varje år fram till 1925 då även sporadiska former av damfotbollen hade börjat uppstå i landet. Idag ligger ansvaret för den organiserade fotbollen på Svenska Fotbollförbundet som numera anordnar VM samt EM både för dam- och herrlag. Innebandy introducerades på tidigt 1960-tal i Sverige efter en längre historia av utövning i Nordamerika. Ursprungligen introducerades sporten i form av en träningsvariant av den då redan etablerade bandyn. Med Sala IBK:s bildande 1979 drog den organiserade innebandyn igång med full fart som egen sport i Sverige. Vid spel, ligor och mästerskap på inhemsk eller internationell nivå är fotboll och innebandy två sporter vars popularitet sällan misslyckas med att fylla hela läktarplan med åskådare och supporters lika hängivna favoritlaget som de är högljudda. Upplev stjärnspäckade matcher på din TV eller på plats när hela ditt hemmalag samlas på planen.