Fotboll & innebandy för barn

Det rekommenderas att barn ska röra på sig varje dag, något som ej är en självklar sak att göra. På idrotten i skolan är det rörelse, men idrottslektioner sker ej varje dag. I och med detta så är det klokt att fundera ut en fritidsaktivitet tillsammans med barnet för att rörelse skall komma naturligt varje dag.

Fotboll för barn

Fotboll är Sveriges största sport, redan från tidig ålder upp till veteran. Anledningen till att fotbollen är en av de vanligaste sporterna att ägna sig åt kan vara för att det är lätt att utöva. Enbart med en fotboll kan sporten spelas. För deltagande i fotbollslag så krävs senare även fotbollskläder, fotbollsskor och benskydd.

Det finns många fotbollsplaner runt om i landet och allt fler av dessa täcks med konstgräs. Förr var det vanligare att spela på vanligt naturgräs eller grus, men idag är konstgräset det vanligaste underlaget.

Lokal förening

Att finna ett fotbollslag att spela i är relativt lätt. Många orter har sin lokala förening där barnet kan spela. I lägre åldrar är det vanligt att lag startas lag inom klassen eller skolan för att det skall vara möjligt för alla att spela. Många barn tycker om att spela med kompisar och då är ett skollag eller lokal förening ett bra alternativ.

Barnaktiviteter

För att initiera barnaktiviteter för barn kan det vara klokt att göra ett öppet event som förening. En dag där barn och föräldrar får komma till föreningen för att prova på vad som erbjuds. Detta blir en trevlig stund och barnen kan redan där känna efter om det kan vara en aktivitet för dem eller ej. För att göra eventen ännu roligare så kan det bjudas på mat, fika och dryck. Varför inte göra en tårta med ett roligt inslag, så som en bolltårta, blöjtårta eller föreningens egna logotyp i tårtversion.

Innebandy

Innebandy är en sport som också är populär i Sverige, liksom fotbollen. Då Sverige har ett mycket växlande väder så är det vanligt att fotboll sker på sommaren och innebandy på vintern. Genom detta upplägg kan det sportas året runt och laget kan också hållas ihop, att en förening har båda sporterna hör till det vanligare.

Innebandy är en tacksam sport som kan spelas i vilken gympasal som helst. Vanligen finns det innebandymål i skolorna och därmed behöver barnen bara ta med sig en egen innebandyklubba. Med två lag som spelar mot varandra där flest mål räknas, detta gör att barnen får bra spring i benen och blir målmedvetna tidigt.