Bästa innebandyspelaren

Beautiful girl with ball and stick isolated on white background

Det finns många nationer som påstår sig ha uppfunnit sporten innebandy och både Kanada, USA och Sverige står bland potentiella skapare. Trots att sporten har spelat som en fritidssport så var det dock Sverige som omorganiserade innebandyn och lanserade sporten som i dess officiella form som vi ser idag. Ett stort steg kom i och med bildandet av IFF (International Floorball Federation) i 1986. På den tiden spelades sporten mestadels i Norden och Europa men även i länder som Japan. Idag finns det 60 medlemsländer i IFF och ett av de senaste tillskotten till organisationen är Uganda.

Världsmästerskapen i innebandy

Vad heter innebandy i andra länder? I Sverige och Norge är sporten känd som innebandy medan namnet floorball används av de engelsktalande länderna. I Finland kallas innebandy för salibandy och i Schweiz och Tyskland är det mer känt som unihockey, ett namn taget från orden universal hockey. IFF har även sett till att anordna världsmästerskapen sedan 1996 på herrsidan och 1997 på damsidan. Turneringen anordnas vartannat år på damsidan och vartannat år på herrsidan. Medaljligan har sedan starten letts av Sverige med totalt 8 guldmedaljer och 2 silvermedaljer. Endast Finland har lyckats vinna mästerskapen, år 2008 och 2010 och de åren kom Sverige tvåa. Schweiz, Tjeckien och Norge är de andra länderna som lyckats ta en medalj under världsmästerskapen i innebandy. Även priset turneringens mest värdefulla spelare har gått till Sverige ett flertal gånger och de gulblå färgerna fortsätter dominera. Har du ett eget innebandylag? tryck upp vattenflaskor med egen logo.

Bästa innebandyspelarna i världen

Att få pris som turneringens mest värdefulla spelare under världsmästerskapen är ett tydligt tecken på talang i innebandysammanhang. På herrsidan har sex svenskar mottagit priset: Mika Moilanen, Martin Olofsson, Johan Anderson, Niklas Jihde, Anders Hellgård och Kim Nilsson. Även på damsidan har svenska innebandyförbundet lyckats med bedriften att få fram talangfulla spelare och damlandslaget har per dagsdato tagit hem sju guldmedaljer, ett silver och två bronsmedaljer. De tre senaste åren har svenskorna varit överrepresenterade i utdelningen av priset turneringens mest värdefulla spelare. De tre senaste mottagarna av priset har varit Hermine Dahlerus, Sara Kristoffersson och Sandra Mattsson. Den spelare som under de senaste åren fått mest uppmärksamhet är Kim Nilsson. 2014 värvades han av den schweiziska klubben Grasshoppers under två år och återvände sedan till AIK. I 2016 stod det klart att han skulle fortsätta vidare till Kalmarsund för en prissumma på 1,4 miljoner kronor. Han blir därmed världens dyraste spelare.