Att välja innebandyklubba

Precis som med all sportutrustning gäller det att ens innebandyklubba är anpassad efter ens egen kropp och spelstil för att man ska kunna prestera på sin högsta nivå. Det finns därför ett flertal faktorer man bör ha i åtanke när man köper en ny innebandyklubba, och ska försöka hitta den rätta bland det stora utbud som finns idag.

En av dessa faktorer är klubbans längd. Ett bra riktmärke är att klubban ska sluta ungefär en centimeter ovanför naveln, om man ställer den på golvet framför sig. Det finns dock mer att tänka på i relation till skaftet är bara hur långt det är. Under de senaste åren har en rad innovationer tillkommit, exempelvis Bow, Curve, Kickzone och S-Bow. Syftet med alla dessa olika former är att skapa förutsättningarna för bättre skott och teknik. Det kan dock krävas lite övning för att vänja sig vid de nya formerna, varför dessa modeller kanske inte är att rekommendera för en nybörjare.

Även bladet kommer i flera olika variationer, och här gäller det att ta hänsyn till sina personliga preferenser och sin egen spelstil. Om du ofta vill dra iväg hårda skott kan ett blad med djupare skålning vara att föredra, för att du ska kunna ta in bollen i hooken, medan en spelare som snarare tycker om att kunna lägga precisa passningar sannolikt vill ha ett större och mindre skålat blad.1280px-Floorball,_Vaxholms_IBF_vs_Salems_IF

Ytterligare en faktor är klubbans vikt. Alla moderna innebandyklubbor är lätta, men även inom den viktgruppen finns graderingar. Vissa klubbor är specialtillverkade för att vara ”fjäderlätta”, medan andra fortfarande har en viss tyngd. Att en klubba är lätt betyder inte automatiskt att den klubban är bättre – det gäller att prova sig fram och hitta det man själv föredrar.

Även om innebandy är en relativt billig sport, jämfört med många andra sporter som kräver betydligt mer utrustning, kan det ändå gå åt åtskilliga tusenlappar om man vill köpa en högkvalitativ klubba och ett par skor av hög kvalitet som håller länge och ger det stöd som fötterna behöver. Om man skulle behöva låna pengar för att ha råd med den bästa innebandyutrustningen, ska man gå in på advisa. Där kan man nämligen jämföra bankernas villkor för att se till att man får så bra förutsättningar som möjligt för sitt lån.