Allt om Pelé

Pelé föddes som Edison Arantes do Nascimento, i den brasilianska byn Três Corações i delstaten Minas Gerais, 1940. Han hade idrotten i blodet – hans far spelade fotboll i det lokala fotbollslaget och hans mor var dotter till en känd ryttare. Pelé brukar ofta kallas världshistoriens bästa fotbollsspelare. Själv har han dock alltid varit blygsam med sina framgångar och meriter. Pelé sa att ingen i Sverige brydde sig om honom i början, men när han och det brasilianska landslaget vann guld i VM i Sverige 1958 blev han känd även här.

Från gatan till fotbollstoppen

Paraguay postage stamp on black background. Studio Shot

När Pelé var barn flyttade familjen till staden Baurú. Familjen kunde ta del av billig frakt och flytten blev inte en ekonomisk belastning. Pelé började spela fotboll på gatorna. Som elvaåring upptäcktes han av den forne landslagsspelaren Waldemar de Brito. De Brito såg Pelés talanger och började träna honom. 1956, när Pelé, var 15 år tog de Brito med Pelé till São Paolo för att presentera honom för proffslaget Santos. Det sägs att de Brito lovade Santos lagledning att gossen hade potential att bli världens bästa spelare. Santos övertygades av Pelés skicklighet och skrev kontrakt med honom. I sin debutmatch gjorde Pelé ett mål i en match som Santos vann med siffrorna 7-1. Det var början på en lång och enastående fotbollskarriär. Pelé spelade nästan hela sin karriär i Santos och gjorde över 600 mål. De sista åren av karriären spelade han i New York Cosmos där han gjorde ytterligare 31 mål. Sammanlagt vann Pelé elva mästerskap med Santos och dessutom tre VM-guld med det brasilianska landslaget.

Efter två år i New York Cosmos avslutade Pelé karriären 1977. Han hade blivit en världsberömd fotbollslegend. Efter karriären har Pelé ägnat sig åt bland annat välgörenhetsarbete i Unesco och skådespeleri. Han var dessutom Brasiliens sportminister i tre år på 90-talet. Han har även gjort många framträdanden i olika reklamkampanjer. Våren 2016 nåddes världen av nyheten att Pelé stämmer Samsung. Orsaken var att Samsung och Pelé hade förhandlat om att göra en reklamfilm tillsammans men Pelé gick inte med på villkoren. Samsung valde då att istället använda sig av en person som liknade Pelé i sina reklamer. Pelé tyckte att likheten var för stor och han bestämde sig för att stämma Samsung på 30 miljoner dollar. Det är inte enda gången som Pelé har figurerat i nyhetsrubrikerna på sistone. Det ryktades länge om att Pelé skulle tända den olympiska elden i sommar-OS i Rio 2016 men tyvärr var fotbollslegenden tvungen att avstå på grund av hälsoskäl.